Almanya ’daki Ana okullarında “Oyuncaksız Zaman” Uygulaması
Berlin ’deki bir ana okulunda çocuklar bütün oyuncakları ortadan kaldırdılar: Arabalar, küçük plastik hayvanlar, Legolar ve hatta kutu oyunları ve sanat malzemelerinin çoğu… Sonra boş sınıfın içinde durdular ve iki öğretmenlerine baktılar.
“Şimdi ne yapacağız?” diye sordu o zamanlar 5 yaşında olan oğlum.
Bu sorusuna uzun bir süre bir cevap almadı. Gittiği anaokulu “oyuncaksız okul” projesine başlıyordu. Birkaç hafta boyunca oyuncaklar ortadan kaybolacak ve öğretmenler çocuklara ne oynayacaklarını söylemeyecekti. Bu uygulama sert gibi görünse de projenin önemli bir pedagojik hedefi bulunuyor: İlerideki bağımlılık davranışlarına karşı onları güçlendirmek için çocukların yaşam becerilerini geliştirmek.
“Hiçbir oyuncak olmadığında çocuklar kendi fikirlerini geliştirecek zamanı bulabiliyorlar” diyor projeyi uygulayan okulun müdürü Elisabeth Seifert. “Oyuncaksız zamanda, hazır ve bitmiş oyuncaklarla oynamıyorlar. Kendi oyunlarını geliştiriyorlar. Birlikte daha fazla oynuyorlar, pisiko sosyal becerilerini daha iyi geliştirebiliyorlar.”
Seifert’e göre bu beceriler kendini anlamayı ve sevmeyi, diğerlerine empati duymayı, yaratıcı ve eleştirel düşünmeyi, problemleri çözebilmeyi ve hataların üstesinden gelebilmeyi içeriyor. “Ve çocuklar bu tür yaşam becerilerini ne kadar erken öğrenirlerse o kadar iyi” diyor Seifert.
Oyuncaksız ana okul, Almanya’da yeni bir fikir değil. Bu fikir, 1980′ lerde toplanmaya başlayan Bavyera bölgesindeki bir bağımlılık çalışma grubundan çıktı. Grup, doğrudan yetişkin bağımlılarla çalışan insanlardan oluşuyordu. Bu grup en sonunda, çoğu kişi için alışkanlık yaratan davranışın köklerinin çocukluğa gittiğini belirledi. Potansiyel bağımlılık tohumlarının ekilmesini tamamen önlemek için araştırmacılar, Almanya’da 3 ile 6 yaşındaki çocukların gittiği ana okullarında bir proje yaratmaya ve çocukların kendilerini negatif duygulardan uzaklaştırmak için bazen kullandıkları şeyleri ortadan kaldırmaya karar verdiler, yani oyuncakları.
Oyuncaksız anaokulunun kuralları gayet basit: Üç aylık bir süre boyunca bütün oyuncaklar kaldırılıyor ve ortada sadece mobilyalar, battaniye ve yastık gibi şeyler kalıyor. Oyuncaksız zaman başlamadan önce öğretmenler, çocuklar ve ebeveynlerle buluşuyor ki onlar da ne beklemeleri gerektiğini bile bilsinler. Proje başladığında öğretmenler çocukların oyununu yönetmek yerine sadece gözlemlemeye başlıyor. Öğretmenler, çocukların kendi can sıkıntıları ve hayal kırıklıklarıyla nasıl baş edebileceklerini öğrenmelerini sağlıyorlar.
Amerika'da yapılan bir araştırmada oyuncak bağımlılığının aslında madde bağımlılığı konusu ile eşdeğer bir konu olduğu da saptanmıştır.
Amerika'da yapılan bir araştırmada oyuncak bağımlılığının aslında madde bağımlılığı konusu ile eşdeğer bir konu olduğu da saptanmıştır.
Bavyera ’nın Penzberg şehrindeki bir anaokulu, 1992 yılında oyuncaksız zamanı deneyen ilk okul oldu. Proje, hakkında yayınlanan bilgilerden kısa bir süre sonra hızla yayılmaya başladı. Bugün Almanya, İsviçre ve Avusturya ’nın her yerindeki yüzlerce anaokulunda oyuncaksız projeleri görebilirsiniz. Diğer ülkeler de bu projeye ilgi göstermişlerdi. Projenin 25′inci yılında yayınlanan bir habere göre ilk oyuncaksız anaokulu olan Penzberg ana okulu, Çin’den bile konuyla ilgili telefon almıştı.
Oyuncaksız anaokulu, Almanya ’da bir başarı olarak kabul edilebilir. Oyuncaksız anaokulu ile ilgili uzun vadeli bir araştırma bulunmuyor ancak 1997 ve 1998 yıllarında yapılan iki araştırma, oyuncaksız zamana katılım gösteren çocukların sosyal etkileşim, yaratıcılık, empati ve iletişim becerilerinde artış olduğunu ortaya çıkardı.
Ancak yine de oyuncaksız zamana yönelik eleştiriler de var. En kuşkucu grup arasında ise ebeveynler yer alıyor. Bu projenin çocuklarını, artık okula gitmek istemeyecek kadar sıkacağından endişe ediyorlar. Hatta Berlin ’de benim çocuklarımın da gittiği ana okulundaki veliler oyuncaksız zaman konusunda ikiye ayrılmışlardı. Bu yüzden okul proje konusunda taviz vermek zorunda kaldı. Oyuncaksız geçen zaman altı haftaya indirildi ve bahar ayına alındı. Böylece çocuklar açık havada daha fazla zaman geçirebileceklerdi. Programa haftada bir orman gezisi de eklendi.
Bazı okullarda bu tür düzenlemeler görülebiliyor. Örneğin bazı okullar haftada bir gün oyuncaksız gün yapıyor. Projeyi uygulayan okul müdürü Elisabeth Seifert, üç aylık modeli savunsa da ebeveynlerin endişelerini gidermenin de önemli olduğunu vurguluyor. Okul, hazır ve bitmiş oyuncaklar olmadan çocuklarının ne kadar iyi çareler bulduklarını ailelerine göstermek için bir video bile çekti. “Çocuklar çok fazla canlandırma oyunu oynuyorlar. Taşlar ve dallar topluyorlar ve kendi oyuncaklarını kendileri yapıyor. Çocuklar yine oyun oynuyor ama sadece farklı oynuyorlar” diyor Seifert.
Önce kızım sonra da oğlum ana okulumuzdaki oyuncaksız zamana katıldığı için bu tür oyunları çok gördüm. Mesela bir gün çocukların sandalyeleri dizip “tren” oynadığını gördüm. Başka bir gün battaniyeden dev bir çadır yapmış etrafından vahşi hayvan taklidi yaparak emekliyorlardı.
Sürekli yetişkinlere ve diğer çocuklara ne yapması gerektiğini soran küçük oğlum bir anda kendini grup oyunun içine attı. Ancak oyuncaksız geçirdiği zamanlar onun için başka bir şey daha yaptı. Eve, cepleri topladığı meşe palamutları ve taşlarla gelmeye başladı. Orman gezileriyle ilgili heyecanlı hikayeler anlattı. Açık havada daha fazla oynamaya başladı, hem de diğer çocuklar ona katılmasa bile. Proje bittikten çok sonra bile onu okulun bahçesinde tek başına oynarken bulabilirdiniz.
Oyuncaksız deneyimin onu gelecekteki bağımlılıklardan koruyup korumayacağını zaman gösterecek, ama ben oğlumda çok açık bir değişim fark ettim. Oyuncaksız anaokulu projesi onda sadece açık havada oyuna karşı bir ilgi oluşturmakla kalmadı, aynı zamanda kendi başına olmakta büyük bir rahatlık bulmasını sağladı.
Alıntıdır ! İmla hataları düzeltilmiş bazı bölümleri kısaltılmıştır !
Bu
konuyu beğendiyseniz aşağıdaki tuşlardan; facebook,
instagram, twitter, goggle+1 ile paylaşırsanız ya da
yorum yazarsanız, başka çocuklu
olan kişilere, öğretmenlere iletebilirseniz çok memnun oluruz.
Bu
sitede mevcut olan içerik kendi düzenlememiz yazı ve resimlerden
yada hem kendi üretimimiz hem de çeşitli kaynaklardan alıntı ve
düzenlemedir.Kaynağı belli olan ve bizim kaynağına
ulaşabildiğimiz materyal(fotoğraf, video, resim) için ilgili
alanda kaynak, logo varsa v.b. not olarak gösterilecek, varsa ilgili
link siteye bilgi mahiyetinde ilave edilecektir.Sitemizde yayınlanan
tüm içerik, bizim tarafımızdan ve internet üzerinden
youtube,facebook ve blog gibi paylaşıma sunulmuş kaynak sitelerden
alındığı için, sitemiz yasal hükümlülüğe tabi
tutulamaz.Sitemizde telif haklarının size ait olduğu bir içerik
varsa ve bunu kaldırmamızı isterseniz, iletişim sayfamızdan
bizimle iletişime geçtiğiniz takdirde içerik yayından
kaldırılacaktır.Bazı materyallerin üzerine eklediğimiz email ve
site adresimiz sadece yayını temsilendir.
İlginize
teşekkür ederiz.
ŞEKERLİ
BALON
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder